В началото на 2017 г. Министерството на труда на социалната политика планира да обяви процедура за финансиране на проекти за транснационални и дунавски партньорства за заетост и растеж по оперативна програма „Развитие на човешките ресурси 2014 – 2020 г.“.
Процедурата цели да подобри междурегионалното и транснационалното сътрудничество между партньори от страните от ЕС чрез трансфер и въвеждане на социални иновации, добри практики, партньорски подходи към намиране на решения за общи проблеми в областта на пазар на труда и качеството на работните места, социално включване и борба с бедността, здравеопазване, равни възможности и недискриминация, условия на труд и изграждането на административен капацитет в тези области.
Кандидатите могат да изберат да участват по един от двата компонента според териториалния обхват на проекта:
– Първият цели да допринесе за трансфера и въвеждането на социални иновации, добри практики, партньорски подходи към намиране на решения за общи проблеми, изграждане на специфични умения за партньорство и други в сферите на пазара на труда, социалното включване, здравеопазването, равните възможности и недискриминацията, условията на труд и изграждането на административния капацитет в тези области.
– Вторият е за подобряване благосъстоянието на човешките ресурси в региона на река Дунав чрез насърчаване на междурегионалното и транснационалното сътрудничество между партньори от различни държави – членки на ЕС, в сферите на пазара на труда и качеството на работните места, социалното включване и борбата с бедността, здравеопазването, равните възможности и недискриминацията, условията на труд и изграждането на административния капацитет в тях.
Процедурата за финансиране е насочена към трансфер и въвеждане на социални иновации, добри практики, партньорски подходи към намиране на решения за общи проблеми, изграждане на специфични умения за партньорство и други в изброените области.
Всеки проект следва да е насочен към някой от инвестиционните приоритети (ИП), определени в оперативната програма:
– ИП 1: „Достъп до заетост за търсещите работа и неактивните лица, включително трайно безработни и лица, отдалечени от пазара на труда, а също и чрез местните инициативи за заетост и подкрепа за мобилността на работната сила“
– ИП 2: „Устойчиво интегриране на пазара на труда на младите хора, в частност тези, които не са ангажирани с трудова дейност, образование или обучение, включително младите хора, изложени на риск от социално изключване, и младите хора от маргинализирани общности, включително чрез прилагане на гаранцията за младежта“
– ИП 3: „Модернизиране на институциите на пазара на труда като публични и частни служби по заетостта и повишаване на адекватността спрямо потребностите на пазара на труда, включително чрез действия за повишаване на транснационалната мобилност на работната сила, както и чрез схеми за мобилност и по-добро сътрудничество между институциите и съответните заинтересовани страни“
– ИП 4: „Самостоятелна заетост, предприемачество и създаване на предприятия, включително иновативни микро-, малки и средни предприятия“
– ИП 5: „Приспособяване на работниците, предприятията и предприемачите към промените“
– ИП 6: „Подобряване на равния достъп до възможностите за учене през целия живот за всички възрастови групи във формален, неформален и неофициален вид, осъвременяване на познанията, уменията и компетенциите на работната ръка, както и насърчаване на гъвкави процеси на учене, включително чрез професионална ориентация и валидиране на придобитите компетенции на работната сила“
– ИП 7: „Социално-икономическа интеграция на маргинализирани общности като ромите“
– ИП 8: „Активно приобщаване, включително с оглед насърчаване на равните възможности и активното участие и по-добрата пригодност за заетост“
– ИП 9: „Повишаване на достъпа до услуги, които са на достъпна цена, устойчиви и висококачествени, включително здравни и социални услуги от общ интерес“
– ИП 10: „Насърчаване на социалното предприемачество и на професионалната интеграция в социалните предприятия и насърчаване на социалната и солидарна икономика с цел улесняване на достъпа до заетост“
– ИП 11: „Инвестиции в институционален капацитет и в ефикасността на публичните администрации и публичните услуги на национално, регионално и местно равнище с цел осъществяването на реформи и постигането на по-добро регулиране и добро управление“.
Всеки инвестиционен приоритет има конкретни допустими кандидати/партньори, специфична цел и целева група, като тяхното съответствие е условие за допустимост.
Кой може да кандидатства
Финансиране могат да получат български юридически лица със самостоятелна правна субектност (НПО, общини и техни райони, бизнес, държавни институции, социални предприятия и кооперации за хора с увреждания, регистрирани поделения на вероизповеданията, образователни и обучителни организации) и съгласно избраният инвестиционен приоритет на програмата.
Задължително е кандидатите да участват заедно с поне един партньор от друга страна от ЕС.
По компонент 2 е насърчително участието на кандидати и партньори от районите на ниво NUTS 2 в България по поречието на река Дунав – Североизточен, Северен централен и Северозападен, като съответният проект получава бонус точки при оценката.
Чуждестранните партньори трябва да имат самостоятелна правосубектност и да са учредени и регистрирани съгласно действащото законодателство в страни – членки на ЕС.
По втория компонент се насърчава участието на партньори, учредени и регистрирани в държави от ЕС, попадащи в региона на река Дунав, съгласно Европейската стратегия за развитие на Дунавския регион – федерални провинции Баден-Вюртемберг и Бавария в Германия, Австрия, Словакия, Чехия, Унгария, Словения, Хърватия, Румъния, като съответният проект получава бонус точки при оценката.
Размер на финансирането:
Общият размер на безвъзмездната финансова помощ по настоящата процедура е 20 млн. лв. Финансирането за един проект може да е между 50 хил. и 200 хил. лв.
Задължителни дейности, които да се включат във всяко проектно предложение:
– Адаптиране и/или валидиране на социални иновации, които могат да са на база на иновативни модели, практики, услуги, продукти от други държави и/или пилотно
– Прилагане на разработени иновативни подходи и модели
– Повишаване на капацитета на партньорите и заинтересовани страни по отношение разработването, прилагането, мониторинга и оценката на добри практики и иновативни подходи чрез организация на семинари, работни дискусии и обучения с цел насърчаване обмена на опит, обмен на информация, добри практики и иновативни подходи между партньорите и другите заинтересованите страни
– Дейности за оценка на постигнатите резултати от гледна точка на приложимостта на неговите иновативни елементи
– Дейности за разпространение на постигнатите резултати (положителни и/или негативни).
В допълнение кандидатът и партньорите могат да изберат някоя или всичките от изброените допълнителни дейности, които трябва да са обвързани с постигане целите на проекта:
– Изготвяне на специфични анализи и изследвания на опита на други държави- членки
– Изграждане на и/или включване в партньорски мрежи, туининг (побратимяване).
За компонент 2 се насърчава поне една от задължителните дейностите по проекта да се изпълнява в някой от районите на ниво NUTS 2 в България по поречието на река Дунав – Североизточен, Северен централен и Северозападен.
„Социална иновация“ или „иновативна практика“ може да се определи като разработване и прилагане на нови идеи (продукти, услуги и модели) с цел да се отговори на социални потребности и да се създадат нови социални отношения или сътрудничества. Социалните иновации представляват нови отговори на неотложните социални искания, които оказват влияние върху процеса на социалните взаимодействия, насочени са към подобряване на благосъстоянието на хората и са не само добри за обществото, но и за отделните индивиди, защото подобряват техния капацитет за действие.
Териториален обхват и място на изпълнение:
Дейностите по компонент 1 трябва да се изпълняват на територията на държави от ЕС, а на компонент 2: на територията на държави от ЕС, попадащи в региона на река Дунав.
Допустими за финансиране са разходи за персонал, за командировки на екипа на проекта, разходи за закупуване на материали и консумативи, пряко свързани с финансираните дейности и необходими за тяхната подготовка и осъществяване, разходи за закупуване на оборудване и обзавеждане, пряко свързани с осъществяването на дейностите по проекта, които са необходими за постигане на поставените цели, разходи за външни услуги (наем, експертизи , наблюдения, проучвания, анализи и изследвания и други), пряко свързани и необходими за подготовката и осъществяването на проектните дейности, разходи за конференции, семинари, обучения и други, разходи за информация и комуникация и разходи за организация и управление.